AYAKTA AYAKKABI GİYMEK GÜNAH MI?

hadis

“نهى رسول الله -صلى الله عليه وسلم -أن ينتعل الرجل قائماً”

Peygamber s.a.v. ayakta ayakkabı giymeyi yasakladı.

Tirmizi 1775, Ebu Dâvûd 4135 ve İbni Mâce 3618

Tirmizi bu hadisi rivayet ettikten sonra şöyle demiştir:
Bu hadis ehli yanında sahih değildir. Keza Haris bin Nebhan hafız da değildir.”

Tuhfet-ül Ahfezi sahibi Mübarekfori de bu ravinin metruk olduğunu söyler. Keza ravilerinden Ammar bin Ebi Ammar saduk olmakla beraber hata eden bir ravidir, der.

Ancak Mübarekfori Ebu Davud hadisinde hem Ebu Davud’un hem de Münziri‘nin sükut ettiğini söyleyip ve bu yüzden hasen olmasının kuvvetle muhtemel olduğunu ima eder.

Mübarekfori daha sonra İbni Mâce rivayetinin tüm ravilerinin güvenilir olduğunu ve bu yüzden hadisin kesinlikle sahih olduğunu belirtir.

Ancak yine de buradaki yasaktan muradın tenzihen mekruh olduğunda alimlerin çoğunluğunun görüş birliğinde olduğunu söylemeyi ihmal etmez. Hattabi de bunun illetini ayakta ayakkabı giymenin zorluğu olarak gösterir.

Özetle: Hadis sahihtir ancak yasağı haramlığı değil, tenzihi mekruhu gerektirir.

Not: Sahih hadis imani ve ameli zorunluluğu gerektiren hadistir.
Hasen hadis, amelde delil olmakla birlikte, itikatte delil değildir.
Zayıf hadisler üç türlüdür:
1. Mevzu, yani uydurma olanlar ki rivayeti bile haramdır.
2. Mevzu ayarında zayıf olanlar ki; vâhi, münker ve metrûk bunlardandır.
3. Ravinin hafızasındaki zaaftan kaynaklanan zayıf hadisler ise, üç şartla amellerin faziletlerinde kullanılabilir.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s